Find den rigtig portion størrelse

I en verden, hvor mad påvirker vores daglige liv, spiser vi oftere og oftere end vores bedsteforældre. Da vi visuelt er vant til større portioner, har mange af os problemet med ikke at servere for meget mad på vores stadig større tallerken. Det stopper nu! Læs videre for at finde ud af, hvordan de anbefalede serveringsstørrelser faktisk ser ud, og juster dine spisevaner.

1. Korn og stivelsesholdige grøntsager

For korn og stivelsesholdige grøntsager er en stor håndfuld mere end rigeligt. Dette giver dig ca. 200 kalorier, så det anbefalede indtag svarer til 1-2 portioner/dag.

Med hensyn til kornene skal du undgå forarbejdede sorter - hvis det er muligt, brug fuldkorn i stedet. Disse inkluderer fødevarer som bulgur, brun ris, quinoa og ingredienser som fuldkorn eller boghvede mel i brød og pandekager.

Nogle af de mest populære stivelsesholdige grøntsager er majs, ærter, bønner, linser og kartofler - og da vi især elsker disse, bør vi være ekstra forsigtige med ikke at spise dem for ofte og for meget.

Portionsstørrelse: en håndfuld

Anbefaling: 1–2 portioner/dag

2. Ikke-stivelsesholdige grøntsager

Fra broccoli, blomkål og asparges til peberfrugter, svampe, tomater, løg og bladgrøntsager, de ikke-stivelsesholdige grøntsager indeholder et højt næringsværdi og er lave på kalorier. Perfekt til et let måltid! En portion skal være på størrelse med en knytnæve (eller to knytnæver for bladgrøntsager), Detter giver ca. 20 til 40 kalorier, og endnu mindre for bladgrøntsager.

Portionsstørrelse: en knytnæve

Anbefaling: mindst 4 portioner/dag

3. Kød, fisk og tofu

En portion af proteinrige fødevarer som hvid fisk, kød uden skin og tofu bør ikke være større end størrelsen på din håndflade. Detter giver ca. 120 til 250 kalorier, så du kan nyde 2 til 4 portioner om dagen.

Portionsstørrelse: en håndflade

Anbefaling: 2-4 portioner/dag

4. Frø, nødder og tørrede frugter

Frø, nødder og tørrede frugter kan udgøre en stor del af det anbefalede daglige nærings-indtag, hvis det indtages i overensstemmelse hermed. De har dog højt kalorieindhold, så overdriv ikke mængden. En portion består af 1-2 spsk, hvilket er ca. 90-140 kalorier. Når det kommer til olie og smør, bør du ikke overstige mere end 1 tsk pr. portion.

Portionsstørrelse:

Tørret frugt, frø og nødder: 1-2 spsk

Olie og smør: 1 tsk

Anbefaling: 1-2 portioner/dag

5. Frisk frugt

Frisk frugt er rig på flere vigtige næringsstoffer og har mange sundhedsmæssige fordele. Da de er rige på fiber og vand, men alligevel relativt lave kalorier, kan de også være din perfekte allierede mod vægttab. En portion frugt skal være på størrelse med en knytnæve, som svarer til ca. 80-105 kalorier. Den anbefalede indtagelse er omkring 3-5 portioner om dagen.

Portionsstørrelse: en knytnæve

Anbefaling: 3-5 portioner/dag

6. Mejeriprodukter

I tilfælde af mejeriprodukter bør en portion ikke overstige størrelsen på en knytnæve eller 2 dl. Som en naturlig kilde til probiotika kan kefir eller yoghurt være en nyttig tilføjelse til din kost. Hvis du hellere vil undgå mælk helt, skal du ikke bekymre dig, du kan også finde dem som plantebaserede kilder.

Portionsstørrelse: en knytnæve eller 2 dl

Anbefaling: 1-2 portioner/dag

Prøv at huske disse retningslinjer, næste gang du spiser middag eller aftensmad. Fordi når du gør det, bliver det meget nemmere at kontrollere dine portioner. For at gøre det endnu lettere for dig, prøv at spise fra mindre tallerkener - forskning har vist, at dette simple trick er meget effektivt - spred dine måltider ud hele dagen...

7. Hungerblock EXTREME

Hvis du har svært ved at vænne dig til mindre portioner, skal du prøve vores naturlige appetitdæmpende HungerBlock EXTREME, da den regulerer og hæmmer appetitten og dermed forhindrer unødvendig behov for mad.

Produkter til dig

KONTROLLER DIN SULT
-50%
Tilbudspris 169,00 kr. Normal pris 338,00 kr.
Se produkt